Tato stránka využívá v rámci poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení stránky souhlasíte s jejich používáním. Více informací včetně informací o jejich odstranění a vypnutí naleznete ZDE

Víte, jak správně vytvořit dotazník?

Dotazník patří k oblíbeným metodám, které studenti využívají při psaní bakalářských, diplomových a dalších kvalifikačních prací. Základem kvalitního výzkumu je ovšem kvalitně zpracovaný dotazník. Jak sestavit dotazník, aby obsahoval vše potřebné a přinesl žádoucí data?

 

Dotazník je metoda sběru kvantitativních a někdy i kvalitativních dat. Můžete jej vytvořit v papírové i elektronické podobě. Dotazník lze sepsat online v prohlížeči, v textovém editoru nebo i na papír. Dotazníkové šetření můžete využít k široké škále účelů, ať už pro průzkum spokojenosti zákazníků, hodnocení produktů, průzkum trhu nebo hodnocení motivace zaměstnanců.

 

Dotazník tedy lze vytvořit:

  • v textovém editoru
  • v online formuláři
  • při využití služeb marketingových firem

 

V textovém editoru si můžete dotazník vytvořit sami, avšak po dotazování si jej musíte i sami vyhodnotit. Kromě vyšší časové náročnosti se ale jedná o nejlevnější variantu.

Online formuláře bývají placené, zato ale nabízí systém distribuce a mnoho dalších nástrojů ke zpracování výzkumných dat. Díky toho může být zpracování a vyhodnocení dotazníku pomocí online formuláře mnohem rychlejší. Nejdražší variantou je využití služeb marketingové agentury.

 

Jak dotazník vytvořit?

Důležitou částí dotazníku je jeho úvod, ten není radno podcenit. Informujte v něm respondenta o účelu dotazníku, jeho cílech a motivujte jej k vyplnění. V úvodu uveďte přibližný čas nutný k vyplnění, instrukce k zodpovězení otázek a poděkování.

 

Při vytváření samotných otázek si dávejte především pozor na srozumitelnost, přehlednost a jednoznačnost. Dbejte na dobrou grafickou úpravu a gramatickou správnost. Tyto rady mějte vždy na paměti při vypracovávání nejen vašich otázek, ale i celého dotazníku. Neustále se snažte vžít do role respondenta, ptejte se sami sebe, jak otázku pochopí, jak by mohl odpovědět, jaké má otázka interpretace atd.